Om Yoga

Ett kropp- och tankesystem

Yoga är en uråldrig filosofi, ett kropp- och tankesystem. Ordet yoga betyder union, förening eller föra samman. Det som syftas på att förena är kropp och själ, eller kropp, själ och sinne.

Indusdalen

Geografiskt har yogan sina rötter i Indusdalen, som låg i gränslandet mellan nuvarande Pakistan och Indien. För 5000 år sedan fanns här en högkultur med avancerade bevattningssystem, höghus och standardiserade byggstenar. Man har hittat avbildningar av figurer i yogapositioner, men man har inte hittat några vapen. I denna kultur där yogan utvecklades ställde man sig de stora frågorna, som till exempel vad meningen med livet var, hur liv uppstod, och filosofin berörde frågor om etik och moral. Man praktiserade till exempel ahimsa - icke våld. Att våld och konflikter inte förekom i denna kultur är högst otroligt, men att arkeologer inte funnit några vapen vid utgrävningar kan kanske visa på att man försökte leva enligt den yogiska filosofin.

Högkulturen dog dock då landskapet där Indusdalen låg omvandlades till öken på grund av klimatförändringar. Klimatförändringarna gjorde att Sarasvatifloden, som rann genom Indusdalen, började rinna åt motsatt riktning.

De yogiska filosofin levde dock vidare och utvecklades. Idag finns många olika former av yoga. Vissa yogaformer är mer fysiska medan man i andra former arbetar mer med tanke och sinne.

Syftet med yoga

Tanken och syftet med utvecklingen av yoga var att förebygga ohälsa och att sträva efter balans i kropp, själ och sinne. Enligt yogisk filosofi kan vi bara nå högsta möjliga välbefinnande genom att arbeta med oss själva på flera plan samtidigt. Hälsa uppnås när kropp, själ och sinne är i balans, en helhet.

 

Vad ska jag ha på mig när jag tränar?

Träna i bekväma kläder som inte hindrar dig när du rör dig. Vanliga träningsbyxor och t-shirt eller linne fungerar utmärkt.

Tänk på att ta av dig smycken och klockor som kan skava och störa dig under din träning.

Vad ska jag ha på fötterna?

Poweryoga (och andra yogaformer) tränar man barfota för att stärka musklerna i foten och för att kunna uppnå en korrekt positionering av fötterna i de olika kroppspositionerna, asanas. Vi tränar också utan skor för att komma närmare jordskorpan som enligt yogisk filosofi står för stabilitet.

Dricka under träningen?

Undvik att dricka vatten under träningen. Om du stannar upp och dricker under yogapasset störs din koncentration och flödet i träningen. De positiva effekterna i form av utrensning av slaggprodukter avstannar också. Vänta också gärna en halvtimme efter yogaträningen med att dricka vatten.

Drick däremot gärna mycket vatten under dagen. Att inte dricka vatten alls eller att dricka för lite vatten skapar obalanser i kroppen.

Mat och dryck före och efter träning

I poweryogan sträcks och tänjs muskler, och en del övningar ökar trycket i magen (det intra-abdominala trycket). Att träna med mat i magen kan därför ge lätt illamående, känslor av obehag och obekvämhet.

Vänta gärna 3 timmar med att träna yoga efter att du har ätit en tung måltid, och en timme efter att du har ätit mellanmål.

Kan alla träna yoga?

I stort sett alla oavsett ålder kan träna yoga.

Men vid vissa tillstånd behöver träningen anpassas. Om du har högt blodtryck eller kraftig övervikt bör du prata med din läkare innan du bestämmer dig för att börja träna poweryoga. I träningen finns många statiska övningar som bör undvikas vid högt blodtryck. Yogaformen hälsoyoga/mjuk yoga är ett bättre alternativ vid högt blodtryck och övervikt.

Har du smärtor i rygg och leder ska du konsultera en sjukgymnast innan du börjar träna yoga. Beror smärtan på en akut fas/inflammation ska denna först läka ut. Därefter kan du träna yoga.

Om du är osäker på om yoga är en bra träningsform för dig, kontakta mig gärna och ställ frågor. Konsultera gärna din läkare eller sjukymnast också.

Gravid

För gravida är den generella regeln att känna efter vad som känns bra att göra och inte göra det som inte känns bra (detsamma gäller om du har mens). Före 3:e-4:e månaden är det oftast inga problem att träna poweryoga. Därefter bör du träna yoga som är anpassad för gravida.

Om du känner dig osäker eller har mycket problem under din graviditet bör du prata med din barnmorska eller läkare innan du börjar träna yoga. Prata också med din yogainstruktör.

Att träna yoga innan, under och efter graviditet är välgörande, men då ska yogan vara anpassad så den tar hänsyn till de förändringar som sker i kroppen under graviditeten. Många har upplevt att yogaträningen har underlättat vid förlossningsarbetet.

 

Mind your heart and touch your soul

Camilla Assarsson

Yogalärare, yogainstruktör, bicomterapeut kroppsterapeut och socionom.

Leder yogakurser och öppna klasser i Kundaliniyoga, poweryoga, hälsoyoga och yinyoga.

Håller föreläsningar om yoga som friskvård utifrån den senaste forskningen för ett hållbart arbetsliv.

 

Tel: 0702-24 28 97

E-post: info@susedalensyoga.se

 

 

Copyright © Susedalens Yoga 2016